Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Φίλες και φίλοι,
Δυσκολευόμαστε όλοι να βρούμε λέξεις να εκφράσουμε την οργή και την οδύνη μας για τον τραγικό θάνατο τριών εργαζομένων που έπεσαν θύματα δολοφονικής ενέργειας, θύματα αποκρουστικής βίας.
Αγαπητοί συνάδελφοι, είναι ώρες ευθύνης και για τους ανθρώπους της αυτοδιοίκησης. Κανένας δεν έχει το δικαίωμα στη βία. Άλλο διαμαρτυρία, άλλο διεκδίκηση, άλλο δολοφονία.
Πρέπει
όλοι μας όχι απλά να καταδικάσουμε τη βία από όπου και αν προέρχεται αλλά να αγωνιστούμε για να προασπίσουμε την κοινωνική συνοχή της χώρας, να αγωνιστούμε για την προάσπιση του εθνικού συμφέροντος, να αντισταθούμε στις εγκληματικές πράξεις, γιατί η βία καλλιεργεί βία.
Πρέπει όλοι μαζί να απαιτήσουμε το έγκλημα αυτό να μη μείνει ατιμώρητο. Η αυτοδιοίκηση και οι πολίτες απαιτούν επιτέλους να τιμωρηθούν όσοι ευθύνονται για την κατάντια της χώρας, της οικονομίας, όπου και αν ανήκουν, όσο ψηλά και αν βρίσκονται.
Να αλλάξει τώρα ο νόμος περί ευθύνης υπουργών, να υπάρξει πόθεν έσχες για όλους μας από τότε που ασχοληθήκαμε με τα κοινά. ΝΑ ΑΝΑΖΗΤΗΘΕΙ ΤΟ ΠΟΘΕΝ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΤΟ ΕΣΧΕΣ.
Χωρίς καμία αμφιβολία το συνέδριο της ΕΝΑΕ για τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ γίνεται στη δίνη της χειρότερης και πλέον πολυεπίπεδης κρίσης που περνά η χώρα μας εδώ και δεκαετίες.
Γίνεται σε μια περίοδο αλλαγών, εντάσεων και ανατροπών για την κοινωνία, για την καθημερινότητα του απλού πολίτη, με αφορμή τον πέρα και έξω από κάθε φαντασία δημοσιονομικό εκτροχιασμό της οικονομίας μας.
Γιατί ο απλός πολίτης είναι αυτός που καλείται και πάλι να σώσει την παρτίδα και την πατρίδα.
Ο απλός πολίτης είναι αυτός από τον οποίο ζητείται να κάνει αιματηρές θυσίες προκειμένου να αποτραπεί η συλλογική πορεία προς την οικονομική καταστροφή.
Αυτές τις αιματηρές θυσίες καλούμαστε σήμερα όλοι να περιφρουρήσουμε ως κόρη οφθαλμού, διασφαλίζοντας ότι την ίδια στιγμή που αυτές θα γίνονται, θα δημιουργούνται οι προϋποθέσεις εκείνες που θα μας βγάλουν από την κρίση και δεν θα μας οδηγήσουν ξανά μέσα σε αυτή. Δεν αναφέρομαι στο οικονομικό σκέλος γιατί αυτό είναι αντικείμενο των ειδικών.
Αναφέρομαι στο δεύτερο σκέλος που κατά τη γνώμη μου αποτελεί προϋπόθεση εξόδου από την κρίση, αυτό της αναδιοργάνωσης του κράτους, ώστε να μετατραπεί σε αποτελεσματικό εργαλείο για την ανάπτυξη.
Ένα κράτος που θα απελευθερώνει επιτέλους τις παραγωγικές δυνάμεις των τοπικών κοινωνιών και θα πατάσσει όλη εκείνη την αντιπαραγωγική γραφειοκρατία που στεκόταν μέχρι σήμερα εμπόδιο όχι μόνο στην ανάληψη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών αλλά και στην ένταξη αυτών των πρωτοβουλιών σε μία στρατηγική αξιοποίησης των περιφερειακών ιδιαιτεροτήτων και συγκριτικών πλεονεκτημάτων.
Ο στόχος δεν είναι εύκολος, το γνωρίζουμε όλοι μας. Δεν είναι εύκολο έναν ασθενή και καταβεβλημένο οργανισμό όπως είναι η δημόσια διοίκηση, επιβαρημένο από τις παθογένειες πολλών ετών, να τον κάνεις από τη μια μέρα στην άλλη καλογυμνασμένο αθλητή. Είναι όμως η μοναδική επιλογή που έχουμε.
Το ερώτημα που καλούμαστε λοιπόν σήμερα όλοι να απαντήσουμε είναι εάν το πρόγραμμα «Καλλικράτης» , μπορεί να είναι το θεσμικό όχημα που θα μας οδηγήσει σε αυτόν τον μονόδρομο, στις ιστορικές εκείνες αλλαγές και ανατροπές που οι καιροί απαιτούν και οι πολίτες ζητούν για τη δημόσια διοίκηση και εμείς για την αυτοδιοίκηση.
Φίλες και φίλοι,
Η απάντηση μου σε αυτό κρίσιμο ερώτημα είναι χωρίς επιφύλαξη, σαφώς ΝΑΙ.
Όχι, γιατί έχω καμιά ανάγκη να εκθειάσω το σχέδιο νόμου ή να σας πω, τι ωραία που είναι όλα καμωμένα και πόσο θα αλλάξουν μεμιάς από την εφαρμογή του «Καλλικράτη».
Ούτε γιατί έχω καμιά ανάγκη να υπερασπιστώ το προτεινόμενο νομοθέτημα, μόνο και μόνο επειδή το προτείνει η σημερινή Κυβέρνηση.
Μακάρι να προχωρούσε τη μεταρρύθμιση και η προηγούμενη Κυβέρνηση και να μην έμενε μόνο στα λόγια.
Λέω όμως ΝΑΙ, γιατί έχω την ανάγκη να υπερασπιστώ τη δουλειά, την προσπάθεια που όλοι εμείς κάναμε όχι σε ένα, αλλά σε όλα τα συνέδριά μας, και ιδιαίτερα σ αυτό της Δράμας.
Να υπερασπιστώ τις δικές μας προτάσεις, τις δικές μας ιδέες, τα δικά μας οράματα, που σχεδόν ομόφωνα ψηφίσαμε, όπως και στο τελευταίο συνέδριό μας στην Αθήνα.
Πολύ περισσότερο έχω την ανάγκη να υπερασπιστώ μια μεταρρύθμιση που μας ξεπερνά όλους και αφορά το αύριο της Ελλάδας, το αύριο των τοπικών μας κοινωνιών, το αύριο των παιδιών μας.
Για να είμαστε όμως σε ασφαλή θέση να αξιολογήσουμε το σχέδιο νόμου, θα πρέπει να δούμε καταρχήν τι διεκδικούσαμε με τα Συνέδριά μας και τι από αυτά περιλαμβάνει το κείμενο του Υπουργείου Εσωτερικών.
Εάν δεν κάνουμε κάτι τέτοιο θα είναι σαν να ακυρώνουμε τον ίδιο μας τον εαυτό .
Επιτρέψτε μου λοιπόν επιγραμματικά να σας παραθέσω 15 βασικά σημεία που τα δύο αυτά κείμενα σχεδόν συμπλέουν.
Τι ζητούσαμε συναδέλφισσες, συνάδελφοι ;
1ον - Κράτος - στρατηγείο
Με το σχέδιο νόμου το κράτος μπορεί να μην γίνεται μεμιάς επιτελικό, κανείς όμως δεν μπορεί να διαφωνήσει ότι γίνεται το πρώτο αποφασιστικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, αφού με την κατάργηση της κρατικής περιφέρειας και το πέρασμα των περισσοτέρων αρμοδιοτήτων της και με το πέρασμα αρκετών αρμοδιοτήτων Υπουργείων στην αιρετή περιφέρεια, έχουμε εκ των πραγμάτων λιγότερο συγκεντρωτικό κράτος
2ον – Προσδιορισμό, κοστολόγηση των αρμοδιοτήτων και ταυτόχρονα να παραμείνουν όσες αρμοδιότητες ασκούσε η πρώην κρατική περιφέρεια στην αιρετή εκτός από αυτές που προσέκρουαν στο Σύνταγμα
Το πετύχαμε, αφού για πρώτη φορά γίνεται προσπάθεια εκτενούς καταγραφής και ορθολογικής κατανομής των αρμοδιοτήτων σε όλα τα επίπεδα διοίκησης και αυτοδιοίκησης. Θυμίζω ότι στον Κώδικα Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων δεν καταγράφονταν παρά ελάχιστες αρμοδιότητες.
Γίνεται έτσι για πρώτη φορά στην ιστορία μια προσπάθεια να δοθεί ένα τέρμα στη μάταια αναζήτηση του Αρμόδιου από τους πολίτες, στην αλληλομετάθεση ευθυνών από υπηρεσία σε υπηρεσία και από τον ένα βαθμό διοίκησης στον άλλο.
Η ανακατανομή των αρμοδιοτήτων επιχειρείται με βάση την αρχή της εγγύτητας ώστε ο πολίτης, ο επιχειρηματίας, ο επαγγελματίας να ξέρει που και σε ποιον πρέπει να απευθυνθεί για το αίτημά του, τη δουλειά του, την επιχείρησή του, να μην τον πιάνει πονοκέφαλος μόνο και μόνο στη σκέψη ότι θα έχει συναλλαγή με το δημόσιο.
Παράλληλα στην αιρετή Περιφέρεια περνούν οι πιο πολλές αρμοδιότητες των πρώην κρατικών περιφερειών, όπως της διαχείρισης των υδατικών πόρων, της ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας και ιδίως των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, ο αναπτυξιακός σχεδιασμός της πρωτογενούς παραγωγής, ενώ περνούν σταδιακά και οι αρμοδιότητες των Υγειονομικών Περιφερειών (Δ.Υ.Π.Ε.) της χώρας.
Πολύ σημαντικές είναι και οι αρμοδιότητες στο πεδίο της Πράσινης Ανάπτυξης όπως είναι η αδειοδότηση ΑΠΕ, η εξειδίκευση των κατευθυντήριων γραμμών περιβαλλοντικής πολιτικής σε επίπεδο Περιφέρειας, η μέριμνα για προστασία ευαίσθητων περιοχών, η καταγραφή ρυπογόνων δραστηριοτήτων και την αντιμετώπισή τους, που μεταξύ άλλων απονέμονται στην αιρετή Περιφέρεια.
Σε ό,τι αφορά την κοστολόγηση των αρμοδιοτήτων στο σχέδιο νόμου αναφέρεται ρητά ότι το κόστος των μεταφερόμενων αρμοδιοτήτων που δεν καλύπτεται από τα θεσμοθετημένα έσοδα, καλύπτεται με αύξηση των ποσοστών των εσόδων. Επίσης υπάρχει ρητή δέσμευση για εκ των προτέρων κοστολόγηση των μεταφερόμενων αρμοδιοτήτων από το πρόγραμμα ΕΛΛ.Α.Δ.Α (άρθρο 270).
Κανείς δεν αντιλέγει ότι το κομμάτι των αρμοδιοτήτων θέλει κι άλλη δουλειά είναι σαφές όμως ότι βρισκόμαστε στον σωστό δρόμο.
3ον - Χάρτα ανθρωπίνου δυναμικού και καταγραφή περιουσιακών στοιχείων
Γίνεται πράξη με τη δημιουργία ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων, του Ηλεκτρονικού Μητρώου των Δήμων και των Περιφερειών
4ον - Κώδικα Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων
Ήδη όλα όσα θα μπορούσε να περιέχει ένας Κώδικας περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου. Προβλέπεται επίσης η κατάρτιση Ενιαίου Κώδικα Αυτοδιοικήσεων.
5ον - Έλεγχο νομιμότητας και όχι σκοπιμότητας
Δημιουργείται η Αυτοτελής Υπηρεσία Ελέγχου των ΟΤΑ που επικεφαλής της θα έχει ελεγκτή νομιμότητας επιλεγμένο από τον Συνήγορο του Πολίτη και το ΑΣΕΠ. Υπάλληλο ανεξάρτητο όχι μετακλητό επιλεγμένο από την εκάστοτε Κυβέρνηση.
6ον - Κατοχύρωση της καταστατικής θέσης των αιρετών
Βλέπουμε πλήρη κάλυψη των ασφαλιστικών και εργασιακών δικαιωμάτων ανεξαρτήτως σχέσης εργασίας, ειδική άδεια καθ’ όλη τη διάρκεια άσκησης των καθηκόντων σε Περιφερειάρχη, Αντιπεριφερειάρχη, Πρόεδρο Π.Σ. Επίσης για πρώτη φορά θεσμοθετείται 30 μέρες ειδική άδεια στους επικεφαλής των εκλεγμένων παρατάξεων και έως και 3 ημέρες άδεια σε Περιφερειακούς Συμβούλους για να μπορούν να μετέχουν σε κάθε συνεδρίαση του Π.Σ.
7ον - Ισχυροποίηση των νησιωτικών πόλων
Στους νησιωτικούς δήμους, οι δήμοι μετατρέπονται σε δήμους – κυβερνεία καθώς μεταφέρονται πρόσθετες αρμοδιότητες με στόχο ο νησιώτης να εξυπηρετείται πληρέστερα στον τόπο διαμονής του, ενώ ενισχυμένη είναι και η λειτουργία των Νησιωτικών Περιφερειών.
8ον - Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα για τον β΄ βαθμό
Γίνεται πράξη αφού καταρτίζεται Εθνικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα της Αυτοδιοίκησης που χρηματοδοτεί μη επιλέξιμα από το ΕΣΠΑ έργα.
9ον - Επιχειρησιακό Σχέδιο Εφαρμογής. Εκπονήθηκε και έχει ήδη δοθεί στην ΕΝΑΕ. Αν πρέπει να γινουν αλλαγές είναι στον δικό μας χέρι να αλλάξουμε οτι απαιτείται.
10ον - Μητροπολιτική Αυτοδιοίκηση σε δευτεροβάθμιο επίπεδο. Η πρόταση έγινε αποδεκτή στην περίπτωση των δύο μεγάλων αστικών κέντρων της Αττικής και της Θεσσαλονίκης
11ον - Θεσμοθέτηση Κώδικα Υπαλλήλων ΟΤΑ. Υπάρχει πρόβλεψη κατάρτισης Ενιαίου Κώδικα Υπηρεσιακής Κατάστασης Υπαλλήλων της αυτοδιοίκησης.
12ον –Να ξεκαθαριστεί εξ αρχής ότι οι ΟΤΑ και οι Γενικές Διοικήσεις ακολουθούν παράλληλους δρόμους και δεν έχουν σχέσεις εξάρτησης, πράγμα που ξεκαθαρίζεται.
13ον - Να παραμείνουν οι Νομαρχίες ως διοικητικές μονάδες του νέου θεσμού. Το πετύχαμε αφού συνεχίζουν να υφίστανται σχεδόν αυτούσιες οι πολύ σημαντικές Διευθύνσεις Μεταφορών, Δημόσιας Υγείας, Προστασίας Καταναλωτή, Περιβάλλοντος, Ανάπτυξης,Εμπορείου, Πολεοδομίας (στις μητροπολιτικές περιφέρειες) και πολλές ακόμη. Έτσι σε καμία περίπτωση δεν ισχύει ο ισχυρισμός ότι ο θεσμός απομακρύνεται από τον πολίτη.
Και τα δύο κυριότερα που τα άφησα για το τέλος.
14ον - Ζητούσαμε διασφάλιση του αναπτυξιακού χαρακτήρα της αιρετής Περιφέρειας
Το πετύχαμε, αφού απονέμεται σειρά αναπτυξιακών αρμοδιοτήτων στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση. Για πρώτη φορά οι πολίτες θα έχουν λόγο στον αναπτυξιακό σχεδιασμό του τόπου τους μέσω των αιρετών Περιφερειών στις οποίες περνούν μεταξύ άλλων τα ΠΕΠ, το ΕΣΠΑ, το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης και την διαμόρφωση της περιφερειακής αναπτυξιακής πολιτικής.
Ο αναπτυξιακός σχεδιασμός ορθώς περιέρχεται στον δεύτερο βαθμό και κακώς κατά τη γνώμη μου συντηρείται από την ΚΕΔΚΕ και τον πρόεδρό της συζήτηση περί μεταφοράς στους Δήμους αναπτυξιακών αρμοδιοτήτων. Κάτι τέτοιο θα ερχόταν σε σύγκρουση με τη βασική αρχή που διέπει τη μεταρρύθμιση, αλλά και με την κοινή λογική. Το ίδιο ισχύει για τις αρμοδιότητες διαχείρισης των απορριμμάτων στο λεκανοπέδιο και των υπερτοπικών πόλων πρασίνου. Ο υπερτοπικός τους χαρακτήρας συνάδει με την αποστολή της αιρετής Περιφέρειας και όχι ενός μεμονωμένου δήμου.
15ον - Ζητούσαμε πόρους μέσα από μια φορολογική αποκέντρωση και βλέπουμε μέσα σε συνθήκες οικονομικής ασφυξίας για την χώρα, να αποδίδονται σημαντικότατοι δυναμικοί πόροι στον β’ βαθμό αυτοδιοίκησης και συγκεκριμένα το 4 % επί του ΦΠΑ που αποτελούσε βασικό μας αίτημα και το 2,4 % επί του Φόρου Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων.
Οι πόροι αυτοί μπορεί να μην είναι όλοι όσοι διεκδικούσαμε με το 14ο Τακτικό Συνέδριο της ΕΝΑΕ, που θυμίζω είχαν διατυπωθεί πριν φτάσουμε στα σημερινά οικονομικά δεδομένα και πολύ πριν συζητηθούν οι αρμοδιότητες συνιστούν όμως μια γενναία φορολογική αποκέντρωση, που στο χέρι μας είναι να την βελτιώσουμε περαιτέρω.
Σε ό,τι αφορά τα ποσοτικά μεγέθη οι νέοι ΚΑΠ των Περιφερειών κατ’ εκτίμηση θα ξεπερνούν το 1 δις € ετησίως, την ώρα που οι ΚΑΠ των Νομαρχιών κυμαίνονται κάτω από το μισό δις ευρώ. Επομένως μιλάμε για διπλασιασμό των θεσμοθετημένων αποκεντρωμένων πόρων.
Ταυτόχρονα ο προϋπολογισμός της αιρετής περιφέρειας θα είναι απαλλαγμένος από τις μεταβιβαστικές δαπάνες των προνοιακών επιδομάτων και της μεταφοράς των μαθητών, που φούσκωναν υπέρμετρα τους προϋπολογισμούς των νομαρχιών, αφού οι αντίστοιχες αρμοδιότητες περνούν στους δήμους.
Το ζήτημα των πόρων δεν κλείνει με τον καθορισμό αυτών των ποσοστών αλλά όπως ρητά αναφέρεται (άρθρο 260, 2) οι πόροι θα αυξάνονται ανάλογα με το κόστος των μεταφερομένων αρμοδιοτήτων.
Και βέβαια δεν είναι μόνο αυτά που ζητούσαμε και μας δόθηκαν.
Το σχέδιο νόμου περιέχει τόσο σημαντικές αυτοδιοικητικές, δημοκρατικές, συμμετοχικές διαδικασίες και πρωτοβουλίες που ούτε και οι ίδιοι οι εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης αναμέναμε.
Αμβλύνεται η ισχύς του ενός ανδρός και ενισχύεται η δημοκρατία στη λήψη αποφάσεων με τη δημιουργία πολύ ισχυρών αυτοδιοικητικών οργάνων των τοπικών και θεματικών αντιπεριφερειαρχών και της Εκτελεστικής Επιτροπής.
Διευρύνεται η συμμετοχή των νέων στα κοινά με την αίρεση του ηλικιακού κωλύματος του 21ου έτους.
Ενισχύονται οι δημοκρατικές συμμετοχικές διαδικασίες με τη θεσμοθέτηση της Περιφερειακής Επιτροπής Διαβούλευσης.
Εξαιρετικής σπουδαιότητες είναι και τα μέτρα που προβλέπονται για την ενίσχυση της διαφάνειας, της χρηστής διοίκησης και της κοινωνικής λογοδοσίας και αντιστοίχως για την καταπολέμηση της διαφθοράς και της κακοδιαχείρισης. Επιτέλους μπαίνει τάξη σε ένα ζήτημα που αποτελούσε γάγγραινα για τους ΟΤΑ με μέτρα που δεν κοστίζουν ούτε ένα ευρώ όπως :
Η υποχρεωτική δημοσίευση στο διαδίκτυο όλων των αποφάσεων των Δήμων και των Περιφερειών καθώς και των Νομικών τους Προσώπων. Ό,τι δεν δημοσιεύεται, δεν ισχύει.
Η δημιουργία 7 Αυτοτελών Υπηρεσιών Ελέγχου των ΟΤΑ και αντίστοιχου αριθμού Ελεγκτών Νομιμότητας
Η δημιουργία του θεσμού του Περιφερειακού και Δημοτικού Συμπαραστάτη για τον Πολίτη και την Επιχείρηση.
Η καθιέρωση του προληπτικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο όλων των δαπανών της Δήμων και Περιφέρειας.
Η υποχρέωση του Περιφερειάρχη να παρουσιάζει στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής τον απολογισμό πεπραγμένων της Περιφέρειας
Η υποχρεωτική μια φορά κάθε δυο μήνες συνεδρίαση του Περιφερειακού και Δημοτικού Συμβουλίου προκειμένου να ελέγχεται η Αρχή. Η παράλειψη σύγκλισης του Συμβουλίου αποτελεί παράβαση καθήκοντος για τον πρόεδρό του
Η πραγματοποίηση ειδικής συνεδρίασης του Π.Σ. όπου γίνεται ο απολογισμός των πεπραγμένων της περιφερειακής αρχής. Είναι υποχρεωτικό πλέον και όχι προαιρετικό να λογοδοτούμε στους πολίτες για το εάν κάνουμε σωστά τη δουλειά μας.
Η Δημιουργία Μητρώου Περιφερειακών Επιχειρήσεων ώστε να υπάρχει κεντρικός έλεγχος και γνώση του αριθμού των λειτουργούντων Περιφερειακών Επιχειρήσεων με γνώμονα τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος. Και άλλα πολλά.
Συμπερασματικά κυρίες και κύριοι συνάδελφοι το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει την συντριπτική πλειονότητα των αιτημάτων μας, πάνω από το 80 % των αιτημάτων μας, όπως αυτά διατυπώθηκαν στο 14ο Τακτικό Συνέδριο της ΕΝΑΕ.
Αυτό σημαίνει ότι με βάση τις αποφάσεις των Συνεδρίων μας δεν έχουμε καμία απολύτως νομιμοποιητική βάση να κάνουμε πίσω.
Επί της αρχή και επί της ουσίας, το σχέδιο νόμου είναι απολύτως σύμφωνο και συμβατό με τις αποφάσεις μας.
Όλα τα άλλα και κυρίως η στείρα άρνηση υπαγορεύονται από σκοπιμότητες, πολύ φοβάμαι τις ίδιες που υπηρέτησαν οι ανακοινώσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης που στο άψε σβήσε, αμέσως μετά την παρουσίαση του σχεδίου νόμου στο Υπουργικό Συμβούλιο έσπευσαν να το καταδικάσουν.
Πότε πρόλαβαν τα κόμματα να το διαβάσουν και να κάνουν και παρατηρήσεις δεν ξέρω. Από τις θέσεις τους όμως το μόνο που έβγαινε ήταν ένδεια προτάσεων, ένδεια οράματος για την αυτοδιοίκηση, δεν ακούστηκε τίποτε άλλο παρά κενοί περιεχομένου γενικόλογοι αφορισμοί.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Επαναλαμβάνω βέβαια για να μην παρεξηγηθώ. Κανείς δεν λέει ότι όλα είναι τέλεια, κανείς δεν ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχουν επιμέρους ζητήματα που χρήζουν εξειδίκευσης και βελτίωσης και θα ήθελα να αναφερθώ σε ορισμένες προτάσεις μας.
Και πρώτα πρώτα στο μεγάλο ζήτημα του προσωπικού, πάνω στο οποίο έχει γίνει μεγάλη σπέκουλα και κάποιοι τροφοδοτούν την ανασφάλεια, λέγοντας ότι δήθεν θα υπάρξουν απολύσεις εκατοντάδων χιλιάδων μονίμων υπαλλήλων και άλλα τέτοια συναφή. Δεν υπάρχει τέτοιο ζήτημα. Αυτό που υπάρχει και πρέπει να αντιμετωπιστεί, εξ αρχής, είναι οι μισθολογικές ανισότητες ώστε να μην συνεχιστεί το υπάρχον απαράδεκτο καθεστώς, να έχουμε υπαλλήλους πολλών ταχυτήτων, γεγονός που εκτός από άδικο, είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει αρρυθμίες στη λειτουργία των υπηρεσιών. Πρόταση δική μας που καταθέτουμε στο Υπουργείο είναι μέχρι τη δημιουργία ενιαίου μισθολογίου για εξίσωση σε βάθος 3ετίας στον δημόσιο τομέα, να υπάρξει μισθολογική εξίσορόπηση των αποδοχών των νομαρχιακών υπαλλήλων που είναι και οι χειρότερα αμειβόμενοι υπάλληλοι του δημοσίου. Πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπ οψη οι προτάσεις των εργαζόμενων.
Δεύτερον, πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο πεδίο των αρμοδιοτήτων, ώστε σε καμία περίπτωση να μην διαχέονται αρμοδιότητες και στους δύο βαθμούς. Το θλιβερό φαινόμενο της αλληλομετάθεσης ευθυνών πρέπει να τελειώσει. Ειδικά οι αρμοδιότητες ελέγχου της αγοράς τροφίμων, πρέπει να καθίσταται σαφές ότι παραμένουν στον δεύτερο βαθμό. Το παρελθόν μας έχει διδάξει ότι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των ελέγχων είναι πιο αποτελεσματικός όσο ανεβαίνουμε επίπεδο διοίκησης στην αυτοδιοίκηση.
Πρέπει να καθοριστεί συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο για τη συγκρότηση της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Ελέγχου των ΟΤΑ της οποίας οι αρμοδιότητες θα ασκούνται εν τω μεταξύ από τις αποκεντρωμένες διοικήσεις. Να μην το αφήνουμε γενικά και αόριστα στο μέλλον.
Πρέπει να υπάρξει πλαφόν στις αμοιβές των προέδρων, αντιπροέδρων και γραμματέων των οργανισμών και νομικών προσώπων των Περιφερειών και των Δήμων για να αποφευχθούν φαινόμενα διασπάθισης πόρων. Από τώρα να είναι προσδιορισμένο το ανώτατο ύψος της αμοιβής του καθενός.
Σε ό,τι αφορά τους πόρους το έχουμε καταθέσει γραπτώς προς το Υπουργείο το επαναλαμβάνω και τώρα, το 100% των προστίμων που επιβάλλονται από την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση να αποτελούν πόρο που θα αποδίδεται σ’ αυτή. Το 100 % και όχι το 50 %, όπως σήμερα, που άλλος επιβάλλει πρόστιμα και άλλος εισπράττει.
Να συσταθεί Ταμείο Άμβλυνσης Ενδοπεριφερειακών Ανισοτήτων, στο οποίο θα κατατίθεται συγκεκριμένο ποσό από τα έσοδα των αιρετών Περιφερειών και θα διανέμεται σε ετήσια βάση σε Περιφέρειες που παρουσιάζουν υστέρηση (π.χ. υψηλή μέση ετήσια ανεργία σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας).
Να αναβαθμιστεί ακόμη περισσότερο η λειτουργία του Περιφερειακού Συμβουλίου. Είχαμε πει ότι το Περιφερειακό Συμβούλιο πρέπει να είναι ο πυρήνας της Περιφερειακής Δημοκρατίας και θα πρέπει να αποκτήσει λειτουργίες ανάλογες του Κοινοβουλίου. Κάτι τέτοιο δεν είναι αποτυπωμένο στο σχέδιο νόμου, προσδοκούμε να αποτυπωθεί στον Πρότυπο Οργανισμό Λειτουργίας του.
Το σύνολο των αρμοδιοτήτων που αφορούν τον πρωτογενή τομέα και ιδιαίτερα αγροτικής ανάπτυξης , αλιείας και των ελέγχων να
ασκούνται απο τις περιφέρειες.
Και βεβαίως υπάρχουν αρκετές ακόμη δευτερεύουσας σημασίας δικές μας αλλά και άλλες παρατηρήσεις που ήδη έχουν καταγραφεί από πολλούς συναδέλφους.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Βλέπετε ότι δεν είναι στις προθέσεις μου - και κανενός νομίζω μέσα σε αυτή την αίθουσα - να ωραιοποιήσει καταστάσεις, να κρύψει τις ατέλειες του Καλλικράτη κάτω από το χαλί.
Θέλουμε κράτος – νοικοκύρη, είπε ο Υπουργός και θα συμφωνήσω, γιατί αυτό είναι το ζητούμενο.
Όπως λοιπόν εμείς δεν στρώνουμε, αλλά σηκώνουμε το χαλί για να φανούν οι αδυναμίες, έτσι περιμένουμε και από εσάς να μην τραβήξετε το χαλί κάτω από τα πόδια του Καλλικράτη.
Γιατί το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου είναι ό,τι ακριβώς είχε ανάγκη και το Κράτος και η απαξιωμένη δημόσια διοίκηση, είναι αυτό ακριβώς που λέμε να αδράξουμε την ευκαιρία και να μετατρέψουμε την κρίση σε πρόκληση για δράση.
Γι’ αυτό εκτός από καμία δικαιολογία δεν έχουμε και κανένα δικαίωμα απέναντι στους πολίτες και στην χώρα να πάμε ενάντια σε αυτή την μεγάλη αλλαγή.
Μια αλλαγή που από την πρώτη στιγμή που αποτυπώθηκε στο χαρτί σε επίπεδο αρχών μέχρι και σήμερα, τέθηκε σε ευρεία διαβούλευση μια διαβούλευση ουσιαστική και σε καμία περίπτωση προσχηματική.
Φίλες και φίλοι,
Η Κυβέρνηση έκανε το μεγάλο βήμα, το «αδιανόητο», μέχρι σήμερα, βήμα για τη συγκεντρωτική Κεντρική Διοίκηση στην χώρα μας και μας παρέδωσε ένα προσχέδιο και στη συνέχεια ένα σχέδιο νόμου, σύμφωνο με τις αποφάσεις μας.
Τα επιμέρους είναι στο χέρι μας να διορθώσουμε. Τυχόν όμως απόφαση απόρριψης θα είναι ασυμβίβαστη με τις αποφάσεις μας. Θα είναι σαν να αυτοαναιρούμαστε.
Γιατί είναι προς τιμήν μας που επιλέξαμε την αυτό – κατάργησή μας και στηρίξαμε μια μεταρρύθμιση που προβλέπει δραστική συρρίκνωση των θέσεων των αιρετών.
Δεν είναι όμως καθόλου προς τιμήν μας να επιλέγουμε σήμερα την αυτό – αναίρεσή μας. Άλλα να λέμε πριν μερικούς μήνες και άλλα να λέμε σήμερα. Πολύ περισσότερο όμως :
Δεν έχουμε το δικαίωμα να πούμε όχι στην αλλαγή, όταν όλα γύρω μας αλλάζουν με ταχείς ρυθμούς.
Δεν έχουμε το δικαίωμα να πούμε όχι στην ανατροπή, όταν κλονίζεται, ανατρέπεται η ζωή των συμπολιτών μας.
Δεν έχουμε το δικαίωμα να αρνηθούμε το ξεβόλεμα, όταν ζητούνται και επιβάλλονται θυσίες στους συμπολίτες μας.
Δεν μπορούμε να βάλουμε σε πρωτη προτεραιότητα μικροκομματικές ωφέλειες και προσωπικές επιδιώξεις.
Δεν έχουμε το δικαίωμα να ζητάμε να παραμείνουμε ίδιοι και απαράλλαχτοι, στάσιμοι και αντιπαραγωγικοί, όταν είναι βέβαιο ότι δεν θα ξεφύγουμε από τη δίνη της κρίσης εάν δεν γίνουμε πιο αποδοτικοί, με περισσότερη διαφάνεια και λιγότερη γραφειοκρατία.
Δεν έχουμε το δικαίωμα να δείχνουμε ως ΕΝΑΕ ότι ομφαλοσκοπούμε αντί σε αυτό το ιστορικό μεταίχμιο για την χώρα, να προχωρούμε με δυναμισμό και αποφασιστικότητα στις τομές που πρέπει να γίνουν στη δημόσια διοίκηση
Εμείς σαν Κίνημα Αυτοδιοίκησης πιστεύουμε ότι το σχέδιο νόμου του προγράμματος «Καλλικράτης» σε καμία περίπτωση δεν υπερβαίνει τις κόκκινες γραμμές που έχουμε θέσει, είναι σύμφωνο με τις αποφάσεις μας και μπορεί με τις δικές μας παρατηρήσεις να γίνει ακόμη καλύτερο.
Το ζήτημα είναι να μην μπλέξουμε τις κόκκινες, τις μπλε, τις πράσινες γραμμές μας με το μέλλον της αυτοδιοίκησης.
Η πρότασή μας είναι το έκτακτο συνέδριό μας να εγκρίνει το σχέδιο νόμου με τις παρατηρήσεις που θα διαμορφωθούν από όλους μας, για να ανοίξει ο δρόμος για τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση στην αυτοδιοίκηση και στη δημόσια διοίκηση που έχει γίνει ποτέ στην χώρα μας, μια μεταρρύθμιση που κάτω από τις σημερινές συνθήκες είναι μονόδρομος.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου