Φέτος κλείνουν 25 χρόνια από την κατάργηση των Προτύπων Σχολείων και τη μετατροπή τους σε Πειραματικά. Φαίνεται λοιπόν ότι η διαδικασία της πλήρους ισοπέδωσης των παλιών Προτύπων δεν έχει κανένα όριο απλά άλλαξε μανδύα. Άφησε το επιχείρημα των σχολείων ΕΛΙΤ και των υποτιθέμενων ίσων εκπαιδευτικών ευκαιριών…(προς τα κάτω) και υιοθέτησε τη γραμμή της «περικοπής κόστους» στα πλαίσια της σφιχτής δημοσιονομικής πολιτικής.
Και όταν μιλάμε για ίσες εκπαιδευτικές ευκαιρίες εννοούμε ότι σήμερα το 95% των Ελληνικών Νοικοκυριών δεν έχουν ευκαιρία να στείλουν τα παιδιά τους στο Κολέγιο Αθηνών, στο Ζηρίδη κλπ και θα χάσουν και την πιθανότητα της ευκαιρίας να μπουν σε ένα δημόσιο πειραματικό σχολείο όπως η Ιωνίδειος, η Βαρβάκειος, η Ζωσιμαία, η Ευαγγελική Σχολή κλπ.
Σύμφωνα με καλά διασταυρωμένες πληροφορίες που έχουν φτάσει στο Σύνδεσμο, στο Υπουργείο Παιδείας σκέπτονται σοβαρά την κατάργηση όλων των Πειραματικών Σχολείων της Ελλάδας, μεταξύ των οποίων την Ιωνίδειο, τη Βαρβάκειο, το Ζάννειο, τη Ζωσιμαία κ.α. Εξαίρεση θα αποτελέσουν τα πειραματικά που υπάγονται στον επιστημονικό έλεγχο Πανεπιστημίων όπως π.χ το Πειραματικό που υπάγεται στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ποιες όμως πρακτικά θα είναι οι συνέπειες για το σχολείο μας?
1ον) Το σχολείο θα δέχεται μαθητές μόνο από κάποιες γειτονιές του Πειραιά και όχι από την περιφέρεια γενικότερα. Σύμφωνα με την Απόφαση Α.Π. Γ2/2430, Αθήνα 21-3-01 του Υπουργείου Παιδείας, κάθε γονέας παιδιού που θα πήγαινε στην 1η Γυμνασίου είχε και έχει ακόμα δικαίωμα να επιλέξει ένα
Πειραματικό της αρεσκείας του, και να συμμετάσχει στις διαδικασίες κλήρωσης, ανεξάρτητα από την περιοχή της Αθήνας στην οποία διαμένει. Έτσι τα πειραματικά σχολεία αντλούσαν μαθητές και εκτός της στενής γεωγραφικά περιοχής στην οποία βρίσκεται. Με την κατάργηση του πειραματικού χαρακτήρα θα αποκοπεί το σχολείο μας από την ευρύτερη περιφέρεια Αθηνών με συνέπειες τόσο κοινωνικές όσο και ευρύτερα οικονομικές και πολιτικές. Με απλά λόγια ο μαθητής από το Παλιό Φάληρο, τη Νέα Σμύρνη και το Μοσχάτο δεν θα έχει δικαίωμα να γίνει μαθητής της Ιωνιδείου. Για να σας δώσουμε μια τάξη μεγέθους σε σημερινούς όρους το 45% των Αποφοίτων μας που είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο μελών μας όταν ήταν μαθητές της Ιωνιδείου ήταν κάτοικοι περιοχών της Αθήνας και όχι του Πειραιά
2ον) Ο αριθμός των εισακτέων κατά συνέπεια θα μειωθεί από 100 σε 60, κάτι που καταστήσει μη βιώσιμη την λειτουργία του σχολείου. Ο αριθμός των καθηγητών θα μειωθεί στο μισό και το σχολείο θα συρρικνωθεί.
3ον) Δεν θα εφαρμόζονται πειραματικές, καινοτόμες και παιδαγωγικά ωφέλιμες εκπαιδευτικές δραστηριότητες, οποίες διαφοροποιούν το σχολείο μας και το κάνουν πρωτοπόρο σε θέματα παιδαγωγικής και εκπαίδευσης. Αυτό βέβαια σημαίνει ότι και οι καθηγητές δεν θα έχουν κίνητρα να έρθουν στην Ιωνίδειο και στα υπόλοιπα Πειραματικά Σχολεία
4ον) Τα σχολεία δεν θα επιτρέπεται να φέρουν διακριτικό τίτλο. Έτσι ο όρος Ιωνίδειος, θα πρέπει να απαλειφθεί από την ονομασία του Σχολείου και να αντικατασταθεί από έναν αριθμό ..πχ 1ο ή 3ο Κεντρικό Γυμνάσιο Πειραιά.
Σε κάθε σύγχρονη κοινωνία, όπως η ελληνική, θα πρέπει να διασφαλίζεται η δυνατότητα πρόσβασης σε σχολεία παροχής παιδείας υψηλών απαιτήσεων σε όλους τους πολίτες και όχι μόνο σ’ αυτούς που έχουν
την οικονομική δυνατότητα να πληρώνουν τα δίδακτρα των ακριβών ιδιωτικών σχολείων. Με τη λειτουργία των Δημοσίων πρώην Πρότυπων Σχολείων νυν Πειραματικών ικανοποιείται σε ένα βαθμό η βασική δημοκρατική απαίτηση για παροχή ίσων ευκαιριών στο σύνολο των πολιτών και ιδιαίτερα στους οικονομικά ή κοινωνικά ασθενέστερους.
Ως Σύνδεσμος Αποφοίτων Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά προτείνουμε στην κυρία Υπουργό Παιδείας τα εξής:
(1ον) Την διατήρηση τουλάχιστον των ιστορικών παλαιών Προτύπων, (Ζωσιμαία-Βαρβάκειος–Ιωνίδειος), ως Πειραματικών, διότι έχουν τους πόρους, τη διοίκηση και το εκπαιδευτικό δυναμικό να φέρουν σε πέρας το έργο τους ως σχολεία αριστείας και εφαρμογής καινοτόμων μεθόδων. Έτσι δεν τίθεται θέμα αποφάσεων λόγω σφικτής δημοσιονομικής πολιτικής.
(2ον) Τα Ιστορικά Σχολεία να «υιοθετήσουν» συγκεκριμένες σχολικές μονάδες , δημιουργώντας ένα «σχολικό δίκτυο βοήθειας», στην Περιφέρεια τους και να τις υποστηρίξουν σε επίπεδο πόρων και τεχνογνωσίας και με βάση συγκεκριμένα κριτήρια. Έτσι όταν συγκεκριμένα σχολεία της περιοχής του Πειραιά χρειάζονται βοήθεια για την υλοποίηση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων ή ακόμη και άμεσων λειτουργικών αναγκών, οι σχολικές επιτροπές και τα κληροδοτήματα να συνδράμουν και να υποστηρίζουν, καλύπτοντας με πόρους τις ανάγκες αυτές.
(3ον) Την κατάργηση του απαράδεκτου θεσμού της κλήρωσης μαθητών και στην υιοθέτηση κριτηρίων επιλογής, που να λαμβάνουν υπόψη τις ομάδες που απειλούνται με κοινωνικό αποκλεισμό, ομάδες με χαμηλό εισόδημα, το ενδεχόμενο οι γονείς ή αδέλφια των μαθητών να έχουν φοιτήσει στην Ιωνίδειο αλλά και την κατηγορία μαθητών υψηλών αποδόσεων που αποδεδειγμένα έχουν υψηλή ευφυΐα.
(4ον) Την εξομοίωση του ωραρίου των εκπαιδευτικών των πειραματικών σχολείων με τα υπόλοιπα δημόσια. Έτσι να μην υπάρχει ανισότητα στον αριθμό ωρών που ανά εβδομάδα έχουν οι εκπαιδευτικοί, διότι είναι γνωστό ότι οι καθηγητές των πειραματικών έχουν εβδομαδιαίως πέντε ώρες λιγότερες
(5ον) Το εγχείρημα για την αναβάθμιση της παιδείας να ξεκινήσει από την επαναλειτουργία των Δημόσιων Προτύπων Γυμνασίων και Λυκείων. Η απόφαση αυτή μπορεί να ληφθεί και να εφαρμοστεί άμεσα στα πλαίσια του νέου νόμου–πλαισίου. Τα Ιστορικά Πρότυπα σχολεία λειτουργούσαν στο παρελθόν – και πιστεύουμε ότι έτσι θα πρέπει να λειτουργήσουν και στο μέλλον - συμπληρωματικά στο εκάστοτε ισχύον εκπαιδευτικό σύστημα και κατά την βέλτιστη εκδοχή του.
(6ον) Το σύστημα των Προτύπων να εφαρμοστεί στην αρχή, πιλοτικά, στα Πρότυπα Σχολεία που λειτουργούσαν μέχρι το 1985 δηλαδή στη Ζωσιμαία Σχολή Ιωαννίνων, στη Βαρβάκειο Σχολή Αθηνών, στην Ιωνίδειο Σχολή Πειραιά, στα Ανάβρυτα, στην Ευαγγελική Σχολή Ν. Σμύρνης, στο Πρότυπο (σήμερα Πειραματικό) Πατρών και στα Πειραματικά των Πανεπιστημίων Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Αργότερα, όταν αποκτηθεί από την εκπαιδευτική κοινότητα η απαιτούμενη εμπειρία, ας επεκταθεί η εφαρμογή του θεσμού σταδιακά και σε άλλα σχολεία.
Η πρόταση για πιλοτική εφαρμογή του συστήματος στα συγκεκριμένα σχολεία της χώρας βασίζεται στo ότι δεν πρόκειται για προνομιακή επιλογή, αλλά για πράξη επαναφοράς στο προγενέστερο θεσμικό και εκπαιδευτικό καθεστώς. Πέραν τούτου με μια επιλογή, βάσει αντικειμενικών ιστορικών και εκπαιδευτικών κριτηρίων, αποτρέπεται ο κίνδυνος εμπλοκής λόγω πληθώρας αιτημάτων με τοπικιστικά χαρακτηριστικά (π.χ. γιατί στην Πάτρα και όχι στη Λαμία, γιατί στη Θεσσαλονίκη και όχι στο Ηράκλειο κ.ο.κ.).
Δεσμευόμαστε ότι θα ενημερώσουμε στα μέτρα του δυνατού την τοπική κοινωνία, αλλά και ευρύτερα την κοινή γνώμη, ενώ θα επιδιώξουμε και συνάντηση με την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας για την οριστική επίλυση του θέματος.
Εκ μέρους του ΔΣ του Συνδέσμου
Ο Πρόεδρος
Κωνσταντίνος Μπουρλετίδης
http://blog.saisp.gr/
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου